• NİS
    28

    Yer: Anadolu Üniversitesi

    “Nisan Ayı Otizm Farkındalık Ayı“

    Engelliler Araştırma Enstitüsü tarafından düzenlenen Otizm Farkındalık ayı etkinliği 25 Nisan Cuma günü Öğrenci Merkezi Salon 2009’da gerçekleştirildi. Etkinliğe Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Adnan Özcan ve Eskişehir Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim Şube Müdürü Osman Yetkin katıldı. Prof. Dr. Özcan açılış konuşmasında şu sözlere yer verdi: ”Otizm farkındalık ayı kapsamında yapılan bu etkinlikten dolayı sizlere teşekkür ediyorum. Bu otizm ile ilgili katıldığım ikinci etkinlik. Tüm dünyada Nisan ayı “Otizm Farkındalık Ayı” olarak çeşitli etkinliklerle kutlanmaktadır. Özel eğitime gereksinimi olan bireyler içerisinde yaygınlığı ya da görülme olasılığı artan oranda değişen grup olarak otizm, nörolojik bir yetersizlik olarak karşımıza çıkmaktadır. Otizmle ilgili son veriler, ABD’de her 68 kişiden 1’inde bu durumun görüldüğünü karşımıza çıkarmaktadır. Yüzdeye vurduğunuzda ciddi anlamda yüksek bir oran. Erkeklerde, kızlara göre daha sık görülen otizmin sebepleri de bilinememektedir. Bu da özel eğitim bağlamında durumun suistimale oldukça açık olduğunu göstermektedir. Bu yüzden otizmle başa çıkmanın en iyi yolu, erken başlayan uygun eğitim ya da müdahale sürecidir. Araştırmalar hangi teknik strateji ya da programların otizmde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. İşte bunlardan bazılarını bu seminer kapsamında göreceğiz. Bu etkinliği düzenleyen Engelliler Araştırma Enstitüsüne teşekkür ediyorum.”

    Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim Şube Müdürü Osman Yetkin ise, özel eğitim konusunda rahat hissettiklerini, çünkü öğretmen yetiştirilmesinde, tanılarda ve tüm çalışmalarda böyle bir yapıya destek verilmesinin kendilerini onurlandırdığını söyledi.

    Açılış konuşmalarının ardından Engelliler Araştırma Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. İbrahim H. Diken, enstitünün misyonunun bilimsel kaynaklı pratik bilgiler sunmak amaçlı farkındalık yaratmak olduğunu söyledi. Diken daha sonra “Doğal Dil Öğretimi” ile ilgili sunumu gerçekleştirdi. Diken sunumunda dilin, çocuk ve etkileşimde bulunduğu kişinin karşılıklı katkılarıyla edinildiğini ve geliştiğini belirtti.

    “İyi işiten, iyi duyan ve uygun yanıt veren yetişkin olmamız gerekir”

    Prof. Dr. Diken, çocuğun düzeyine uygun içsel yanıt vermenin, gün içerisinde çocukla etkileşime geçen bireyler olarak yapılması gereken en temel şey olduğunun altını çizdi. Çok fazla soru sormanın çocukla yapılan sohbetin ya da etkileşimin dengesini bozduğunu söyleyen Diken, çocuklara doğru soruların sorulması gerektiğini söyledi. Diken, çocukla etkileşimde çocuğun nasıl değil de neyi söylemek istediğine odaklanılmasını, söylemek istediği duruma ilişkin dilsel modeller sunmanın önemli olduğunu belirtti ve “Her çocuk, çocuktur. Çocuklar eğlenerek öğrenir.” diyerek sözlerini noktaladı.

    Program, Doç. Dr. Onur Kurt’un “Video Model ile Öğretim” sunumu ile devam etti. Ardından Yrd. Doç. Dr. Burcu Ülke Kürkçüoğlu’nun “Etkinlik Çizelgesi ile Öğretim”, Doç. Dr. Serhat Odluyurt’un “PECS Kullanımı” ve Yrrd. Doç. Dr. Ramazan Akdoğan’ın “Otizmli Çocuk Anne-Babası Olmak”  isimli sunumlarından sonra program son buldu.