• MAY
    30

    Yer: Anadolu Üniversitesi

    “Okullarda Kaynaştırma Uygulamaları” konuşuldu

    Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü tarafından hazırlanan “Okullarda Kaynaştırma Uygulamaları” adlı seminer 28 Mayıs Çarşamba günü Öğrenci Merkezi Salon 2009'da gerçekleştirildi. Seminere Enstitü Müdürü Prof. Dr. İbrahim Halil Diken, İşitme Engelli Çocuklar Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi (İÇEM) öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat Doğan, Engelliler Araştırma Enstitüsü öğretim üyesi Doç. Dr. E. Sema Batu, Gölbaşı Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Elif Çoruhlu ve Gölbaşı Baldudak Ortaokulu Rehber Öğretmeni Gülhan Ersoy katıldı.

    Açılış konuşmasını yapan Enstitü Müdürü Prof. Dr. İbrahim Halil Diken, kaynaştırmanın tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de gerek insan hakları bağlamında, gerekse sosyal haklar ile eğitim hakları bağlamında önde gelen konulardan biri olduğunu belirtti. Prof. Dr. Diken ayrıca şunları söyledi: "Bugünkü sunumun bizim için özel bir anlamı var. Çünkü eğitimde iyi örnekler, bilimsel dayanaklı uygulamalar bizim derslerde öğrencilerimize anlattığımız, kitaplarda, makalelerde yazdığımız ve savunduğumuz, aktarmaya çalıştığımız durumlar ve bu durumların aslında dişe dokunur halde olması pratikte veya mutfakta çalışanların da yaptıkları iyi örnekleri paylaşmalarıyla oluyor. Bu sebeple bugün çok anlamlı.”

    “Kendi kendini çal”

    Prof. Dr. İbrahim Halil Diken'in konuşmasının ardından İÇEM öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat Doğan “Kekeça Beden Müziği Topluluğu” ile ilgili bilgiler verdi. "Kekeça, 'Kendi kendini çal' sözcüklerinin ilk iki harfinden oluşuyor. Aslında Kekeça beden perküsyonudur.” diyerek sözlerine başlayan Yrd. Doç. Dr. Doğan, “Kekeça’yı biz keşfetmedik, daha önce keşfedilmişti ve çok tutmuştu. İşitme engelli çocukların kendi bedenlerini hissetmeleri ve onun sesini almaları üzerine ilginç bir projeydi. Daha sonra Topluma Hizmet Uygulamaları dersi için geçen sene bir grup bana geldiğinde, gidin kaynaşın dedim. Bunun üzerine İşitme engelli gençler, Özel Eğitim Bölümü İşitme Engelliler Öğretmenliği Programında okuyan gençlerle bir araya gelip Kekeça gösterileri yaptılar.” dedi.

    Bu işin daha sonra boyut değiştirdiğini söyleyen Yard. Doç. Dr. Murat Doğan, Kekeça'nın artık bir araç olmaya başladığını ve işitme engellilerin altyazı haklarını savunmak için kendilerini gösterecekleri bir mecra haline geldiğini vurguladı. Gelinen son noktada, işitme engellilerin başka ihtiyaç gruplarına yardım etmeye başladıkları ifade eden Doğan, otizmli ve lösemili çocuklar için bir gösteri yapacakları yönünde açıklamada bulunarak, Kekeça'nın Facebook'ta "Önemli olan hissetmektir" adlı bir grupları olduğunu, katılmak isteyenlerin oradan başvuru yapabileceklerini belirtti.

    Yard. Doç. Dr. Murat Doğan'ın konuşmasının ardından Kekeça Beden Müziği Topluluğu bir gösteri sergiledi. Kekeça'nın gösterisinden sonra ise Gölbaşı Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Elif Çoruhlu ve Gölbaşı Baldudak Ortaokulu Rehber Öğretmeni Gülhan Ersoy “Kaynaştırma Okullarında Destek Eğitim Uygulamaları Odaları” konulu bir sunuş yaptılar.

    “Destek Eğitim Uygulama Odası, kaynaştırma okullarında yoktu”

    Böyle bir çalışmaya başlama nedenleri hakkında bilgiler veren Gölbaşı Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Elif Çoruhlu: “Kaynaştırma kararları Rehberlik ve Araştırma Merkezleri tarafından alınıyor. Bireysel gelişim raporları okullar tarafından gönderiliyor ve bununla ilgili bize raporlar geliyor, çocukların performansları alınıyor. Burada görüşler bizim için çok önemli. Bunları öncelikle inceledik. "Acaba bizden beklenenler ne?" ya da "Bölgenin nasıl ihtiyaçları var?" diye incelemeler yaptık. Daha sonra bunların çok da yeterli olmadığını farkettik ve 2010 yılında başlayarak ilçemizde bu okulları ziyaret etme kararı aldık. Pek çok okulu ziyaret ettik. Burada yaptığımız gözlemlerde de kaynaştırma uygulamasında, özellikle sınıf öğretmenlerinin, sorumluluğu tek başına üstlendiğini ve Destek Eğitim Uygulama Odasının kaynaştırma okullarında olmadığını, varsa bile çok yapılandırılmadığını fark ettik. Okul ziyaretlerinde öğretmenlerle, yöneticilerle toplantılar yaptık, onları dinledik, sorularını aldık ve bütün okullardaki görüşmelerimizi kayıt altına alarak ziyaretlerimizi tamamladık.” şeklinde konuştu.

    Elif Çoruhlu'nun çalışmanın sınırlılıkları, yöntem ve uygulama, mevcut durum tespiti ve yapmış oldukları toplantılardan bahsetmesinin ardından sözü Gölbaşı Baldudak Ortaokulu Rehber Öğretmeni Gülhan Ersoy aldı.

    “Türkiye'deki Rehberlik Araştırma Merkezlerine örnek olacak”

    Gülhan Ersoy; öğretmenler, öğrenciler, akranlar, veliler ve yöneticilerin görüşlerini aldıkları videoları seyrettirerek, çalışmaları sonucunda, kaynaştırma öğrencilerinin akademik başarılarının arttığını ve olumlu davranışlar geliştirdiklerini söyledi. Ersoy ayrıca, “Bu çalışmanın Türkiye genelinde tüm Rehberlik Araştırma Merkezlerine örnek olabileceği düşünülmektedir.” dedi.

    Gülhan Ersoy'un ardından Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü öğretim üyesi Doç. Dr. E. Sema Batu “İlkokul Çağı Özel Gereksinimli Çocuklar İçin Kaynaştırma Ortamlarında Öğretimsel Uyarlamalar” konulu bir sunum geçekleştirdi. Günümüzde daha çok fiziksel uyarlamalar yapıldığını belirten Doç. Dr. E. Sema Batu, bunların yanı sıra öğretimsel uyarlamaların olduğunu ve bunların hep ertelendiğini, daha az üstünde durulduğunu belirterek sunumunda bu konuyu da ele aldı.